ارسال کالا از طریق باربری و انواع روش های حمل و نقل در صادرات

ارسال کالا از طریق باربری چند مرحله دارد . اول از همه باید حمل کننده یا شرکتی که مسئول حمل و نقل کالا و محصول صادراتی هست را پیدا کنیم. کسی که ما قرار است بعنوان واسطه در امور حمل و نقل به او اعتماد کنیم. حمل و نقل اصل و بیسش به این معناست که من یک کالایی را از طریق حمل کردن امتیاز و اختیارش را به فرد دیگری انتقال دهم. یعنی آن نقل امتیاز و اختیار مالکیت از طریق حمل اتفاق می افتد.

ما وقتی میخواهیم کالایی را از طریق باربری حمل کنیم نیازمند کسی هستیم که برای ما این کار را انجام دهد. ممکن است برای باربری کالا بصورت مستقیم با یک مجموعه یا با یک فردی وارد کار شویم ، یعنی مثلا بر فرض یک تریلی را پیدا کنیم که اصلا خودش شرکت هم نیست، یا یک وانتی، یک کامیونی، وسیله حملی را که خودش تنهایی بیاید و حمل کالای ما را انجام دهد و نقلش را هم به همین صورت تحویل مشتری دهد و این مالکیت را به او بدهد.

ارسال کالا از طریق باربری و انواع روش های حمل و نقل در صادرات

اما این ها خودشان نمی توانند به راحتی تمام مدارک و اسناد کالا را برای ما فراهم کنند و مخصوصا وقتی تعداد ماشین هایی که میخواهیم ارسال کنیم زیاد بشود یعنی حجم بارمان زیاد است و از یک ماشین تعداد این حمل ها بیشتر می شود ، در هر زمینه ای صرف پیدا کردن این افراد کار سختی می شود.

یعنی باید ما یک دامنه و ارتباط وسیعی داشته باشیم و از یک آشناییت هایی در بازار داشته باشیم که بتوانیم این آدمها را برای این کار به سمت خودمان جذب می کنیم و کار حمل و نقل را با آنها انجام می دهیم و این یک مقدار کار را سخت می کند.

برای همین وقتی میخواهیم این کار را انجام دهیم، باید چکار کنیم؟ اول باید یک شرکت حمل کننده و شرکت باربری مناسب را پیدا کنیم. این شرکت ها هر کدام دارای تجربه و نوعی مهارت و تخصص هستند. مثلا شرکت هایی هستند که حمل و نقل داخلی را انجام می دهند ، حالا درون شهری و بیرون شهری، و شرکت هایی هستند که حمل و نقل بین المللی و کارهایی که در خارج از کشور باید ارسال بشود را انجام می دهند.
و این شرکتها حالا به شرکت های حمل دریایی ، شرکت های حمل و نقل قطاری و ناوگان ریلی و شرکت های حمل و نقل هوایی و زمینی تقسیم می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره کارشناسان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

پس من کالایی را که میخواهم از طریق این شرکت های باربری ارسال کنم، اول باید خود این شرکت ها را پیدا کنم، یعنی شرکت هایی که در این بحث تخصصی و موضوعی کار می کنند و فعال هستند را باید پیدا کنیم. حالا که این فرد یا شرکت را پیدا کردم باید از این فرد یا شرکت حمل کننده درخواست استعلام قیمت کنم، در حمل و نقل زمینی معمولا قیمت ها را بصورت تلفنی اعلام می کنند.

اما در حمل و نقل دریایی و بعضا در حمل و نقل هوایی، برای اطلاع از قیمت لازم است که شما بعنوان کسی که در این زمینه کار می کنند بصورت مستقیم یک LOI یا درخواست رسمی به این مجموعه ها بدهیم.

شرکت های حمل و نقل دریایی اکثرا می گویند حالا این درخواست را از طریق ایمیل به ما اعلام کنید که چندتا کانتینر بار دارید، به کجا و با چه مشخصاتی این بار شما هست. بعد ما با توجه به این بررسی می کنیم و به شما اعلام می کنیم که قیمت ما چقدر هست و با چه شرایطی حاضر هستیم با شما کار کنیم یعنی قیمت و شرایط خودشان را به ما از طریق ایمیل اعلام می کنند.

ببینید حالا شما در روش های حمل و نقل به یک شرکت باربری بسنده نکنید، و از چندتا شرکت استعلام کنید. توجه داشته باشید اگر بازار را شلوغ کنید برای درخواستتان البته وقتی که درخواستتان قطعی شده و از افراد زیادی درخواست قیمت کنید ممکن است قیمت را این آدمها افزایش دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره کارشناسان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

چون ما شرکت های کشتی رانی را ما با انها بصورت کتبی ارتباط میگیریم، و از انها درخواست قیمت می کنیم و اکثر این شرکت ها از ما از طریق ایمیل می خواهند که به انها اعلام کنیم که شرایطمان چیست و از همین طریق به ما پاسخ می دهند این لیست قیمتی که اینها به ما می دهند دارای چند روز اعتبار هست. و این شرایط برای شرکت های حمل و نقل هوایی هم همینطور هست. اما در حمل و نقل زمینی هیچ تعهدی مبنی بر این که قیمتی که به شما دادند حفظ کنند وجود ندارد.

باز شرکت های باربری و حمل و نقل دریایی متعهدتر هستند و قابل اعتماد ترند. شما پس از این استعلام قیمت باید به انها بگویید محل بارگیری یا شرایط بارگیری چیست؟ اگر حمل و نقل دریایی باشد اصطلاحا درخواست بوکینگ می کنید ، اگر درخواست زمینی باش باید درخواست ماشینگ کنید، یعنی بگویید که من ماشین یا کانتینری میخواهم برای فلان تاریخ و به فلان جا میخواهم بارم را ارسال کنم. نوع ماشین یا حمل کننده، کیفیت حمل و کالایی که باید حمل شود را باید شما مشخص کنید. حالا شما فرقی نمی کند هوایی است ، زمینی است یا دریایی . باید نوع حمل کالا مشخص شود.

وقتی روش های حمل و نقل کالا را مشخص کردیم، به ما اعلام می کنند که فلان ماشین با فلان مشخصات برای بارگیری و انجام عملیات حمل و نقل به شما معرفی می شود. یا در کشتیرانی اعلام می شود که فلان شماره سریال کاتینرت را می توانی برای دریافت مدارک گمرکی اعلام کنی و مثلا به انبار فلان جا و فلان محل مراجعه کنی و این کالا را تحویل بگیری .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره کارشناسان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

پس در روش های حمل و نقل ، وقتی من درخواست می دهم با همه این مدارک و مشخصات، می توانم بفهمم که کالا که حالا حمل کننده من چه وسیله با چه مشخصاتی است ؟ اگر کشتی است پس کانتینر و شماره سریال آن مشخص است ، اگر زمینی است تریلی آن معلوم است، اگر ناوگان ریلی است زمان و مکان و انبار بارگیری مشخص است ، اگر هوایی هست نوع شرایطی که باید کالا را تحویل بدهم مشخص است و از طرفی قیمت هم از قبل معلوم شده.

حالا کالا را باید تحویل بدهم. کالا را که تحویل دهم و مدارک کالاها را بسته به این که ممکن است کالا داخل ایران جابجا شود یا این کالا قرار است این کالا قرار است از ایران به یک کشور دیگر حمل شود. اگر کالا داخل ایران است فقط حمل آن، خود کالا را فقط باید تحویل دهیم . بعضا بعضی از کالاها برای حمل و نقل داخلی در ایران نیازمند مجوزهایی است که باید مجوزها را هم بدهیم . اگر خارج از ایران باشد که باید مجوزهای خروج از کشور، اظهار گمرک یا مدارک و اسناد معتبر خروجی از کشور را  هم به آن شرکت حمل کننده بدهیم . یعنی باید کارهای گمرکی آن را انجام دهیم و مدارک را تحویل دهیم.

حالا که مدارک را تحویل دادیم ، شرکت حمل کننده کالا ، کالا را آماده ارسال می کند و برای ارسال کردن از شما اصطلاحا shipping order می خواهند. یا درخواست حمل می خواهند. یعنی می گوید شما باید مشخص کنید که کسی که کالا را برای او میفرستید، با چه مشخصاتی است و کسی که کالا را ارسال می کند چه مشخصاتی دارد.

یعنی shipper یا ارسال کننده، و کانساینی یا گیرنده چه کسانی هستند. اینجا شما باید اینها را اعلام کنید. اطلاعات دیگر هم مثل اینکه پورت مقصد چیست، مشخصات کالا، و چیزهای دیگر را شما باید بدهید که اصطلاحا در بحث حمل و نقل دریایی به آن shipping order می گویند. در زمینی هم مشخصات بارنامه را اعلام می کنند. شرکت حمل و نقل زمینی برای شما تصویر cmr را ارسال می کند، شما که تایید کردید برای شما چاپ می کند و به دست راننده می دهد.

یک تفاوتی اینجا در مسئولیت ها هست که ما این را کلا در یک فایل دیگر برایتان توضیح می دهیم تا باعث نشود که وقتی شما این مسئولیت های قانونی را نمی دانید در این حمل و نقل دچار ضرر شوید یا مالتان از بین برود. این نکات را ما در یک فایل جدا برایتان توضیح خواهیم داد.

امیدوارم که این مبحث روش های حمل و نقل و باربری برای شما مفید بوده باشد و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صادرات پیشنهاد میکنم از مشاوره رایگان صادراتی همکاران ما استفاده کنید:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره کارشناسان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

.

1 thoughts on “ارسال کالا از طریق باربری و انواع روش های حمل و نقل در صادرات

  1. ابوطالبی :

    لطفا درمورد نحوه قرارداد بستن با شرکت حمل و نقل و ضمانت هایی که ازشون بگیریم هم مطلب آموزشی بگذارید و ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *