نحوه رفتار با تامین کننده ها برای تامین محصول صادراتی چطور باید باشد؟

رفتار با تامین کننده ها چطور باید باشد؟ در این مطلب میخواهیم درمورد این موضوع صحبت کنیم .
اینکه ما با تامین کننده ها باید با چه نحوی برخورد کنیم ،‌یا به چه نحوی قرارداد ببندیم تا در تجارتمون به مشکل نخوریم .

من این نکات را به پنج دسته تقسیم کردم، پنج اصل مهم که باید حتما قبل از اینکه پول به حساب تامین کننده واریز کنیم یا این که کالایی را به دست مشتری برسونیم ، همه این پنج اصل را با تامین کننده ها ببندیم .

اصل اول، وفادار سازی تامین کننده:

ما گاهی در تجارتمون پیش میاد مشتری را سراغ تامین کننده بفرستیم ، یعنی مشتری که میخواهد از ما خریدهای کلانی انجام بده ، طبیعتا بعضی از مشتریها اینطور هستند، دوست دارن کارخونه را از نزدیک ببینند . یعنی از نزدیک بیان محصولشون را ببینند ، همونجا هم قرارداد ببندند.

ما خیلی از بچه های تاجرهامون اینکار را کردن، یعنی با تامین کننده صحبت میکنند ،قیمت را باهاش می بندند ، میگویند همچین مشتری داریم با همچین قیمتی، فردا میاد کارخانه، میاد قرارداد امضا میکند، همه کارهاش را انجام میده و درصد سودش را به شما میده.

ما باید اینا را از قبل ببندیم ، یعنی چی؟ به تامین کننده میگیم ما مشتری را میفرستیم با این قیمت . 30 درصد سود منه، ۲۰درصد سود منه، ۱۰درصد سود منه . هر اون چیزی که توافق کردیم با مشتری و تامین کننده، سود شما میشه .

یعنی تامین کننده را آگاه میکنید قبل از اینکه مشتری برود تو دفترش ، همه اینها را باید باهاش بسته باشید .

پس اولین نکته چی بود؟ وفادار سازی تامین کننده ، اینها را حتما قبل از قرارداد صادراتی باهاش ببندید، خیلی از دور زدنها همینه،
یعنی ما مشتری را میفرستیم با تامین کننده قرار میذاره، قرارداد می بنده، پول اول را به ما میده ، پولهای بعدشو نمیده .

ما باید یک جوری با تامین کننده ها تعامل کنیم که بفهمه ما براش مشتری میفرستیم . سودش از سمت ماست ، مجراش از سمت ماست و اگه پول را به ما نده این پولش مشکل داره، اینو حتما مدنظرتون باشه ‌. یعنی باهاشون یک جوری ببندیم که اینا زیر این حرفشون نزنند.

نحوه رفتار با تامین کننده ها برای تامین محصول صادراتی چطور باید باشد؟

اصل دوم افزایش درصد سوده :

 اوایل کار ما با تامین کننده ها با عددهایی می بندیم، که مثلا به ما چند درصد سود میدی، مثلا میگه۲۰ درصد، ۳۰ درصد زیر قیمت، ۴۰ درصد زیر قیمت اعلام شده را بسته ها‌.

اوایل ما مشتری طبیعتا کمتر داریم یا کمتر سمتشون میفرستم، با درصد سودی کار میکنیم ، بعد از یک مدت که ما مشتریهامون زیاد بشه ما مشتری های بیشتری را به سمت تامین کننده میفرستیم و جنسهای بیشتری را از انباراشون خریداری میکنیم، طبیعتا سودمون باید فرق کند.
یعنی همونطور که ما داریم مشتریهای بیشتری میفرستیم یعنی طبیعتا داریم برندسازی بیشتری انجام میدین، سود بیشتری هم باید گیرمون بیاد.

باید طوری اعتماد تامین کننده را جلب کنیم که درصد سود بیشتری به ما بده، الان هستند تاجران موفقی که درصد سود بیشتری میگیرن قیمت پایین تری تو بازار میدن، اینا خیلی خوبه.

اصل سوم ، ایجاد بازار رقابتی:

حتما باید از تامین کننده قیمتی را بگیریم که مشتری را ترغیب کند از ما جنس بخره .

الان بخصوص در بازار فعلی هم داریم می بینیم که قیمتها نوسانی هستند ، امروز یه قیمتیه ، فردا یه قیمت دیگه ، کیفیت محصول خیلی مهمه. کیفیت بالاتر باشه ، پایین تر باشه روی قیمت محصول تاثیر داره .. باید قیمت متناسب با کیفیت عرضه بشه، یعنی ما باید در پایین ترین حد، تامین کننده را مجاب به این کنیم که به ما جنس بده، پس این شد سومین موضوع .

برای کسب اطلاعات در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان کارشناسان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

اصل چهارم: منحصر نشدن به بک تامین کننده

اکثر تامین کننده ها دنبال این هستند و غلط هست : منحصر کردن تاجر.
ما یک سری جنسها داریم یا میتونم بگم اکثر جنسها ، که تامین بومی نیاز نیست داشته باشیم، ما میتونیم با ده تامین کننده کار کنیم ، ما میتونیم با بیست تامین کننده کار کنیم .
یک سری از جنسها اصلا هزینه بار میخوره، شما فوم را میخواید حساب کنید، نمیتونیم از چندتا شهر ، چندتا استان خارج کنیم ، آهن را ما نمیتونیم اینکارا انجام بدهیم ، خیلی زیاده، من وارد اینکه محصولای مختلفی هست ، اصلا خود کسایی که مشتری هستند دوست دارن از هم استانی خودشون بخرن، من الان مثلا میخوام راغن بدم، مثلا مشتریم از تو شیروز ، خب از هم استانیم جنس بخرم راحت تر از من جنس میخره ، تا بگم از شمال میخوام برات جنس بفرستم ، از شرق جنس برات میفرستم .هزینه بار بیشتری براش میخوره ، مشتریهامون تمایل دارن از جاهای نزدیک جنس بگیرند ، پس بحث بعدیمون چی بود؟ منحصر نکردن یک تاجر ،یعنی مهر انحصار نکنن ، آقا تو فقط باید از من جنس بگیری .

تامین کننده ها این تفکرا دارن و غلطه ، ما هم نباید با اینا ببندیم ، میگیم ما عزیز، من مشتری زیاد دارم ، جنسهاتو میخرم نگران فراش جنسهات نباش ، اما من با تولید کننده های زیاذی ارتباط میگیرم ، این باعث میشه قیمت محصولمو بیارم پایین ، این باعث میشه تامین کننده ها راحت تر به مشتریهاتون… سریع تر به مشتریها جنس بدن، اینا خیلی مهمه اینا را رعایت کنین.

اصل پنجم ، راههای جلب رضایت مشتری با خوش قولی

خوش قولی. این خیلی نکته مهمیه اکثر تاجرامونم رعایت نمیکنن . متاسفانه ما سود کلانمون داره از دست میره ، چجوری با بدقولیامون به مشتری میگیم ده روزه جنسو میدیم ، عموما ما میگیم ده روزه ، ده روز جنسو نمی دهیم . به مشتری میگیم دو روزه، بیست روزه میدیم، به مشتری میگیم پنج روزه ده روزه میدیم …

برای اعتماد سازی ، هر روزی که جنس را شما قرارداد کردین همون روز را بگویید ، نترسید از اینکه مشتری را از دست میدین ، نگران این موضوع نباشین ، به مشتری بگین پنج روزه ، پنج روزه بهش بدین، متاسفانه ما تبلیغات میکنیم ، برند میکنیم، مشتری میدیم، شما با یک بدقولی ساده همه را از دست میدین .

نه تنها .. ما خیلی از مواردمون زیاده، نه تنها شما، تو سمپل ، یعنی نمونه بار ، شما تو سمپل دو روزه میگین، ده روزه به مشتری جنس میدین. اگر صداقت شما را مشتریها ببینن با شما کار میکنن . ما قراره با مشتری کلان کار کنیم ، نمیخوای خرده فراشی کنیم که .

تو کلان همه میدونن ، ده روزه است ، بیست روزه است ، یک ماهه ‌… به تامین کننده هاتون بگویید مثلا در تیراژ هزار عددی ، اگر پنج روزه میدن به ما بگن . تیراژ دو هزار سفارش هست بگویید چند روزه میدید ، اگر او می گوید بیست روزه ، باشه ، بیست روز میدی؟ .. آره ..

به مشتری بگویید آقا دو هزار تا میخوای بیست روزه تحویل میدم . ولی بیست روزمو میدم ، زودترم بهت نمیدم بدقولیه ، پس درست بهش بگویید .

مشتریها خوششون میاد ، بگویید عزیز برای تامین هزار عدد این کالا ده روز زمان میبرود ، امروز دومه، دوازدهم تحویلت میدم.

اینم بهتون بگم خیلی از بدقولی ها در تاریخ وجه انجام میشه ، امروز مشتری باهاتون صحبت میکند ، پول را سه روز بعد میریزه ، بعد به شما چند روز بعد میگه اقا من ده روز پیش گفتم.
به مشتریها بگویید گفتن دلیل نمیشه ما ثبت سفارش محصولتون را انجام بدهیم یا بار را براتون ارسال کنیم ، هر زمان که پول به حساب ما بیاد، تایید بشه ، ده روز بعد کالا بدستتون میاد یعنی شما پول را بریزی ده روز بعد ، یک هفته بعد بریزی ده روزه بعد ، امروز با من صحبت کردید ، گفتید ده تن میخواد ، ولی این را ما ثبت سفارش انجام نمی دهیم ، ما اگه بخواهیم اینکارا انجام بدهیم ، هزار مشتری داریم که باید وقتمون را فقط بگیره ثبت سفارش انجام بدهیم .

پول بریزید ما چکار میکنیم؟ محصول را تو ده روز اینده ، تو هفت روز اینده براتون ارسال میکنم .

خب پس امروز پنج اصل را برای صحبت با تامین کننده ها مدنظرتون باشه ، قبل از اینکه به تامین کننده پولی بدهید ، قبل از اینکه با تامین کننده صحبتی کنید برای ارسال کار ، حتما این پنج تا نکته را باهاشون ببندید.

برای اطلاعات و راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

5 thoughts on “نحوه رفتار با تامین کننده ها برای تامین محصول صادراتی چطور باید باشد؟

  1. مقصودلویی :

    الان با آمدن چک صیادی تا حد زیادی به این موضوع کمک شده و خریدار و فروشنده با خیال راحتتری معامله میکنند

  2. الهام مروت :

    پیشنهاد دارم اگر تامین‌کننده شما سایت معتبری دارد که برای او مشتری می‌آورد، می‌توانید از او درخواست کنید که شماره شما را هم در این سایت بگذارد تا مشتریان دیگری هم از این طریق به سراغ شما بیایند و بتوانید فروش بیشتری داشته باشید.

  3. محمدباقر سلامت :

    راحت ترین کار این است که شما اگر با تامین کننده ارتباط موثری داشته باشید، دیگر مجبور به پرداخت هزینه های اضافی برای واسطه ها نیستید.

  4. اسماعیل نمک آبرود :

    مقاله خیلی خوبی بود و پیشنهاد میکنم بعد از چند معامله و افزایش مشتری‌ها، می‌توانید درباره شرایط قراردادها با تامین‌کننده صحبت کنید؛ مثل اینکه درصدی کار کنید یا از او بخواهید که قیمت‌ها را پایین بیاورد تا شما هم بتوانید سود بیشتری از این معاملات ببرید.

  5. فرهاد مهاجر :

    تامین‌کننده انتظار دارد فقط با او و برندش کار کنید و با رقبایش هیچ ارتباطی نداشته باشید. همکاری با رقبای تامین‌کنندگان باعث کاهش فروش آن‌ها می‌شود؛ چون شما برای خرید محصولی به سراغ رقیب رفتید که می‌توانستید از خود آن‌ها بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *