صادرات فرش ماشینی ایران چقدر سودآوری دارد؟

فرش ماشینی یکی از محصولات قدیمی ایران هست. البته فرش دستبافت قدمت بیشتری داره ولی فرش ماشینی ایران هم در زمینه صنعت تولیدش، طرح ،نقش،مدل خیلی پیش رفته .

برای صادرات فرش ما ایرانی ها سعی کردیم با تفاوت هایی که در کمیت و کیفیت نخ و تار و پود داریم، در بازار های جهانی مشتری های خاص خودمون را پیدا کنیم. با ترکیب چند مدل از طرح هایی که داریم بتوانیم بازار های خودمون را پیدا کنیم.
اما به واقع همه اون استعدادی و جایگاهی که باید رو در این بازار به دست نیاوردیم. ظرفیت های خیلی بیشتری میتوانیم داشته باشیم. به نسبت بخواهیم مقایسه کنیم، کشورهایی که در این زمینه دارن کار میکنند نسبت به ایرانی که سی صد میلیون دلار صادرات میکنه، می بینیم با ظرفیت های چند میلیارد دلاری دارند در بازار جهانی صادر میکنند .
ما می تونستیم بیشتر از این سهم جهانی صادرات فرش خودمون رو بدست بیاریم، ولی رقیب های ما دارن این بازار رو از ما می گیرند .علتش هم فقط اینکه روند های تبلیغاتی این محصول بسیار پرهزینه است.

ما اکثرا با دوستانی که میخوان وارد صادرات فرش ماشینی بشوند، مخالفت می کنیم . مثلا کسی که میاد میگه من میخوام فرش کار کنم ،میگیم اگر تولیدکننده فرش هستی، صرف داره وارد این کار بشی ولی اگر بخوای غیر از این وارد بشی برات یه مقدار سخته چون وقتی داری فرشی رو معرفی میکنی اون کارخونه رو داری معرفی میکنی و اون برند رو داری مطرح میکنی و در طی زمان هزینه ی بسیار زیادی باید بکنی .مثلا چند برابر محصولات دیگه ای که ما داریم کار می کنیم به نسبت باید هزینه بیشتری بکنی تا در این بازار برای خودت مشتری پیدا کنی .

صادرات فرش ماشینی ایران چقدر سودآوری دارد؟

علت چی هست که نه میگوییم به صادرات فرش ماشینی؟

بالاخره مشتری که میخواد از شما فرش ماشینی بخره ، با چند تا عکس صرفا نمی تونه به شما اعتماد کنه و ازتون بخره .و در ضمن تنوع محصول زیاده . شرایط حمل و نقلش پیچیدگی های خاص خودش را داره. مثل کالاهای دیگه نیست که راحت توی پلاستیک بگذاریم و سمپل رو بفرستیم برای مشتری و ببینه و بگه اوکی میخوام.
درواقع حتی اگر یک دونه هم بخواد بخره باید ارسال کنیم و در واقع تحویل این کالا با مشکلات و موانع بیشتری همراه هست. ولی محصولی هست که استعداد خیلی خوبی داره. اما برای تامین کننده و تولید کننده عمده . یعنی کسی که کارش این هست .

چطور میشه این مسیر رو تغییر داد وصادرات فرش ماشینی را ممکن کرد؟

چند مسیر هست که مشتری هایی که در این زمینه کار میکنند با شما ارتباط بگیرند :

اول از همه تُجاری هستند که در این بازار فعالیت میکنند. وبه علت های مختلف با تامین کننده هاشون به مشکل میخورن. این تعداد خیلی کم هست چون فرش ایران قدیمیه و کسانی که در این بازار کار میکنن همدیگر رو میشناسن، کارخونه ها رو میشناسن . پس به راحتی تامین کننده ها عوض نمیشن .به همین خاطر یه مقدار شرایط سخت میشه .

شرایطی که ما باید برای صادرات فرش ماشینی ایجاد کنیم تا بتونیم این سلیقه رو از تامین کننده های جدید به سمت خودمون بکشونیم، اینه که در بین مشتری های نهایی برای معرفی یک برند یا یک مدل خاص تبلیغات کنیم و کاری کنیم که مصرف کننده ها متمایل به این محصول بشوند .

وقتی تمایل این افراد به این محصول افزایش پیدا کنه ،تامین کننده ها سرمایه گذار ها در کشورهای مختلف هم نسبت به محصول برند شما هم متمایل میشن.

پس یکی از علت هایی که من میگم باید خود صاحب هویت در این کار باشی قبل از اینکه بخوای واردش بشی تولیدکننده یا تامین کننده عمده باشی که سرمایه زیادی در این کار داشته باشی.
یعنی این مدل طرح رو برای خودت اختصاصی ثبت کرده باشی .کسی نتونه ازش کپی بزنه .و یا مدل طرحت یه شاخصه های خاصی داشته باشه که وقتی تبلیغ میکنی و مشتری ها در دنیا شما رو میبینند ،میشناسن وذهنشون به این کالا جلب میشه و دنبال این میگردن که این کالا رو بخرن .
اینطوری یک سری افراد در بازارهای جهانی شما رو پیدا میکنند و میگن خب شما تولید کننده ای به ما بده. قاعدتا مشتریان نهایی ( end users ) هم سراغ شما میان که بگن تکی میخوایم اما اونا بدرد شما نمیخورند.
اما مسیر کار و تبلیغات شما باید به این سمت بره که تاجر های فعال شما رو به عنوان یک برند معتبر و یک کالای مورد تقاضا بشناسند . بخاطر همین فرایند های تبلیغاتیش یک مقدار طولانی ترهست .
در اکثر پرند های تبلیغاتی که ما داریم ، در فرایند های شناساندن بازار و جلب نظر خریدارها در بازار، میگوییم ظرف سه ماه، نود روز تا صد روز مشتری ها رو به سمت شما سوق میدهیم.


اما در این روش بخاطر سختی این محصول، بین شش ماه تا نه ماه طول میکشه تا مشتری ها رو به سمت شما سوق بدهیم. پس باید این صبر رو داشته باشید و در ضمن بدونید که هزینه اش چند برابر هزینه بازار معموله .
درسته در یک معامله که شما انجام میدهید به مراتب یه کانتینر تمام هزینه رو پوشش میده و حجم معاملات شما خیلی سنگین تره و سودها هم خیلی بالاتره .
بالاخره ما میدونیم کارخونه در حجم تمام شده قیمت کالایش به نسبت نخ و تار و پودی که داره قیمتی که داره در بازار حتی ایران داره میفروشه چقدر داره سود میکنه این برای ما مشخصه. اما شما به عنوان کسی که میخواهی در صنعت فرش و صادرات فرش ماشینی کار کنی، باید بدونید صبر بیشتری نیاز داره تا بتونین یک فرش با قدمت ،با طرح ،با هنر خاص خودتون رو بین مشتری ها جا بیندازید تا اونها بیان سمت شما.

دوستانی که صادرات فرش ماشینی دوست دارند و می خواهند به عنوان تاجران فرش کار کنند، به فکر این باشند که باید مدل های تجاریشون رو به روز کنند . باید در دنیای امروز با روش های جدید هم پیش بروید. تنها به روش های سنتی بسنده نکنید .وگرنه بازار رو از دست میدید. و شما محکوم به شکست خواهید بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با کارشناسان ما در ارتباط باشید و راهنمایی بگیرید:

برای مشاوره رایگان سرمایه گذاری ، مهاجرت یا سفر به این کشور کافیست فرم زیر را تکمیل کنید:
  • هر آنچه فکر میکنید بهتر است در مورد خودتان و هدفی که برای این موضوع دارید به ما بفرمایید
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *