حمل و نقل در صادرات و راهکارهای حمل و نقل به صرفه در صادرات از ایران

حمل و نقل در صادرات یکی از مهم ترین بخشهای تجارت و بسیار تاثیرگذار در براورد قیمت محصول صادراتی است و امروز قصد دارم در مورد بحث حمل و نقل با شما صحبت کنم‌. حمل و نقل کردن و راهکارهای حمل و نقل یکی از اساسی ترین مسایل تجارت است . همینطور که از کلمه اش مشخص است ، حمل ، و،  نقل در واقع در حمل و نقل کالایی جابجا می شود و در حین جابجایی امتیاز و مالکیت اون از فردی به فرد دیگری نقل میشود، جابجا میشود.

حمل و نقل در صادرات ایران به چند روش انجام می شود:

روش های زمینی مثل تریلی، قطار، روش هوایی مثل هواپیما فرودگاه های داخلی و بین المللی، روش دریایی مثل کشتیرانی ها از بندرعباس جنوب ، بندر امام ، بنادر جنوبی و بنادر شمالی ایران مثل بندر نوشهر ، بندر انزلی و بنادر مشابه دیگه که در شمال کشور وجود دارند.

اما در حمل و نقل نکته ای که کمتر به ان پرداخته شده حمل و نقل های ترکیبی هستند. و مقداری از این تکنیک ها را من امروز با شما صحبت میکنم .

کلیت به این صورت است که اگر شما کالایی را قصد صادرات یا ارسال آن را به هر کشوری یا هر مقصدی در دنیا و یا حتی داخل ایران دارید باید توسط یک سرویس حمل کننده این کالا را برسانید .

بعضا این سرویس حمل کننده کالا را از درب انبار تحویل میگیرد و به درب انبار مشتری یا گمرک مشتری تحویل می دهد، یا اینکه کالارا از پورت خروجی ایران می گیرد و تحویل می دهد تا پورت ورودی ان کشور .

 

روش های حمل و نقل و خدمات حمل کالا برای صادرکنندگان

یک مقدار قضیه حمل و نقل در صادرات را با مثال پیش ببریم .

مثلا بر فرض در حمل های زمینی که تریلی جزو حمل کننده ها هست کالا را از انبار تولیدکننده در هر نقطه از کشور تحویل می گیرد، و همین ماشین به گمرک مراجعه میکند و امور گمرکی اش انجام میشود، همین ماشین تمام مسافتی که تا مقصد وجود دارد را طی می کند، و کالا را به مقصد و گمرک مقصد می رساند، بعضا امور گمرک توسط همان تریلی انجام می شود و بعد این تریلی به خود مقصد یا انبار تخلیه کننده دوباره حرکت کرده و کالا را در انبار تخلیه کننده یا مشتری شما در خارج از ایران تخیله می کند و تحویل می دهد.

اما مدلی که از پورت های خروجی تحویل میگیرد تا پورت های ورودی کشور مورد نظر تحویل می دهد، مثل بار دریایی است، شما در حمل و نقل دریایی باید به کشتیرانی کالا را در پورت خروجی تحویل دهید، یعنی بیایید کانتینر را در بندرعباس یا مثلا در شمال کشور هست در نوشهر یا انزلی یا امیرآباد تحویل دهید و از اینجا به بعد آن شرکت کشتیرانی حمل و نقل این کالا را می پذیرد تا پورت ورودی کشور مقصد، مثلا می خواهد به امارات برود، تا امارات می پذیرد .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

بعد امارات ، باز مشتری باید در پورت ورودی تحویل بگیرد کالا را .

پس ما یک مدل این بود که مستقیما حمل میشد ، یک مدل هم اینکه در پورت های ورودی وخروجی حمل می شد .

حالا این یک نمونه معمولش است . اگر کالایتان حمل مستقیم دارد و حملش شامل این نمی شود که پورت های ورودی یا خروجی تحویل بگیرند، پس این کالا یا زمینی هست یا ممکن است بعضا قطار باشد ان هم به شرطی که در مقصد موردنظر بخواهد تخلیه شود یا امکان دسترسی در ایران وجود داشته باشد .

وگرنه پورت های دیگر و سرویس های دیگر معمولا بصورت تحویل در پورت ورودی یا خروجی انجام می دهند .

اینطور نیست که مثلا هواپیما بیاید در خانه تان تحویل بگیرید یا کشتیرانی بیاید دم انبارتان تحویل بگیرد یا تحویل دهد!

این یک طرف کار است . اگر کشتیرانی بود یا هواپیمایی بود ، کالا را باید یک هزینه حملی حساب کنید تا پورت خروجی فرودگاه مثلا فرودگاه امام یا مثلا کالا را تحویل دهید تا بندرعباس یا بنادر خروجی ایران در شمال یا جنوب کشور .

اگر هم زمینی بود که معمولا تریلی است که میتواند از درب محل کارخانه تا محلی که میخواهد حمل شود حمل کند ، بخاطر همین هم هست ، چون این مدل حمل و نقل ترکیب ندارد، خیلی در ایران روال بیشتری دارد و راحت تر است و کارخانه داران یک مقدار از آن سر در می اورند ، اما وقتی چندمرحله ای شود سر در نمی آورند و نمیتوانند خوب پیش بروند و عملا کارشان با مشکل مواجه می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

در ادامه میخواهم حمل های چند مرحله ای را بگویم :

آیا این مدل حمل ها به همین جا هم تمام میشود؟ نه .

حمل های چندمرحله ای شامل این هم میشود که بعضا برود کالا به یک مقصدی برسد و از انجا دوباره بصورت زمینی یا بصورت دوباره دریایی یا هوایی حمل بشود . بستگی به شرایط دارد ‌.

مثلا … شما نمی دانم روی نقشه اگر نگاه کنید کشوری به اسم کامپالا داریم . اوگاندا . شهری داریم به اسم کامپالا که در اوگاندا است ‌. اوگاندا منطقه دریایی یا پورت دریایی ندارد، مسیر آبی ندارد . کالا باید به تانزانیا دارالسلام یا ممبسا ، کنیا حمل شود از انجا زمینی دوباره ، اصطلاحا ترانزیت شود به اوگاندا ، شهر کامپالا ‌.

این خودش در حمل و نقل در صادرات مراحل بسیار پیچیده دارد که اگر شما با تولیدکننده ها یا حتی بیزینس من های امروز ایران صحبت کنید که اقا من میخوام بفرستم به فلان کشور ، شاید بگویم ۹۹ درصد انها نمیتوانند بگویند چگونه باید این را حساب کنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

خب اینجا ما می مانیم و فعل هایمان زیاد می شود ‌.

من چند اصل را می گویم به شما، اینها را در محاسبه قیمت حمل در نظر بگیرید و اصول حمل خودتان را داشته باشید :

تا حد ممکن سعی کنید توسط سرویس دهندگان حمل داخلی کالا را تا پورت های خروجی حمل کنید ، یعنی چی؟ یعنی من اگر میخواهم از طریق زمینی به کشورهای اروپای شرقی یا حوزه (7:09) بفرستم با ماشین های معمولی خودمان تا پورت های خروجی مثل بازرگان ، پورت هایی که در شمال کشور وجود دارد مثل آستارا یا سرخس یا پورت دیگری که در ایران در خروجی است ، کالا را زمینی توسط ماشین های معمولی برای این پورت ها حمل کنید .

حالا کالا به این پورت ها رسیده، از انجا سعی کنید ماشین های محلی یا ماشین هایی که از طرف ان کشور به داخل ایران مراجعه می کنند را برای حمل مجدد اصطلاحا به آن (7:44)کردن یا بغل به بغل کردن، یا امثال اینها می گویند ، را پیدا کنید و این ماشین ها در برگشت خالی برنگردند.

اینها معمولا تا مرز ایران تا یک تردد مرزی مجوز می گیرند و برگشتشان معمولا  برایشان ارزان تر در می آید و با تعرفه بهتری می توانید با انها توافق کنید ، این خودش یک مزیت است .‌

پس این مدل ترکیبی پورت هم ترکیبی می تواند صورت هزینه شما را کاهش دهد .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

چون زمان خیلی کم دارم نمیتوانم بحث را باز کنم، ولی کلیت دستتان بیاید ‌.

در دریایی هم معمولا نگاه میکنیم به کدام مقصد میخواهد کالا ارسال شود مثلا بر فرض اگر میخواهیم به دریای مدیترانه بفرستیم بهترین حالت این است که کالا را از طریق زمینی به پورت هایی مثل استانبول، مثل مرسین ، امثال اینها بفرستیم و از انجا دریایی حمل شود .

و اگر مثلا میخواهد به مسیرهایی برود که در افریقای شرقی است خب بهتر است که از پورت های جنوبی کشور حمل شود .

بعضی از کالاها حتی با مسیرها و روش های دیگری هم میشود حمل کرد ، من باید یک فایل دیگر انشالله برایتان بگذارم که مفصل صحبت کنیم چون تایم هم تقریبا در این فایل تمام شده .

کلیت را متوجه باشید ، اگر میخواهید به مسیری ارسال کنید مقداری فکر کنید ، هوش به خرج بدهید ، ببینید برای ارسال به انجا غیر از روش هایی که همه استفاده می کنند چه روش های دیگری هست که با این اصل تا حد ممکن در داخل کشور خودمان حمل بشود و الباقی توسط کریر ها یا حمل کننده های خارجی همان کشور اتفاق بیفتد که اصطلاحا در مسیر برگشت میخواهند خالی برگردند .

خیلی روشها هست ، فقط یک مختصر مثال دیگر بزنم:

مثلا دوستی بود که از امارات با بارج کالا می اورد و برگشتش خالی بود ، حاضر بود تقریبا مجانی این کالا را برگرداند .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

برای مشاوره رایگان سرمایه گذاری ، مهاجرت یا سفر به این کشور کافیست فرم زیر را تکمیل کنید:
  • هر آنچه فکر میکنید بهتر است در مورد خودتان و هدفی که برای این موضوع دارید به ما بفرمایید
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

2 thoughts on “حمل و نقل در صادرات و راهکارهای حمل و نقل به صرفه در صادرات از ایران

  1. حسینی :

    ما مجموعه حمل و نقل زمینی داریم و کانتینر و آماده همکاری با شما و بقیه تاجران عزیز هستیم

  2. فرهاد روستایی :

    به نکته مهمی اضاره کردید : حمل و نقل در صادرات .
    ما هم شرکت حمل و نقل هستیم و آماده همکاری با شما هستیم. در بخش تماس با شما ارتباط می گیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *