دور خوردن در فروش و صادرات چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

دور خوردن در فروش و صادرات ، یعنی تامین کننده ها ، اطلاعات خودشان را برای اینکه فروشنده یا ما را دور بزنند ، در اختیار خریدار ما  قرار می دهند.

ببینید برای این مشکل چند راه حل وجود دارد. مثلا اگر در اصفهان هستید ، و کالا در یک شهر دیگری مثل تهران قرار است ارسال شود . ارسال کردن این کالا چند حالت دارد مثلا یا با کامیون و کامیونت یا مثلا وسایل حمل کننده بزرگ است این جابجایی ، یا بصورت باری است که توسط شرکت هایی که چند تکه بار را با هم یک جا می کنند و شرکت های باربری متوسطی هستند انجام می گیرند و یا از طریق اتوبوس یا تیپاکس و پست این کار حمل و نقل صورت می گیرد و این مخصوص بارهایی که کوچکتر هستند و انتقال انها در این حالت بصرفه تر است .

هر کدام از اینها باید راه های مناسبی برای ارسالش داشته باشیم تا بتوانید جلوگیری کنید از دور خوردن در فروش و صادرات کالا و اینکه محصول بدون خدشه یا اسیبی ارسال شود. شما وقتی میخواهید که کالا با وسیله نقلیه بزرگ مثل کامیون و کامیونت یا تریلی یا امثال اینها ارسال بشود ، حالا ممکن است این کالا از دو تن باشد ، سه تن بارگیری شود، یا تا ماشین های ۲۰ تنی این بارگیری انجام شود فرقی ندارد ، در این حالت شما باید در شهری که تامین کننده قرار دارد، یا کارخانه تولیدکننده است یک شرکت باربری پیدا کنید . بعد ان موقع خودتان باید تماس بگیرید و یک ماشین بگیرید ، یعنی این ماشین را خودتان باید از این شرکت ها بگیرید .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

بعد از اینکه ماشین را اجاره کردید ، زنگ میزنید ، تماس می گیرید با کارخانه و به اینها اعلام می کنید که حالا این ماشین قرار است تک یا جفت بیاید و این بار را از شما تحویل بگیرد.

ماشین که رفت برای بارگیری ، فقط شما به راننده گفتید کدام شهر می رود ، وقتی که راننده میخواهد حرکت کند ، بارنامه میخواهد صادر کند، اینجا شما اطلاعات خریدار را باید بگیرید ، حالا معمولا اسم و فامیل خریدار و شماره تماس و شماره شهرش اطلاعاتی است که اینها می خواهند . یعنی حتی منطقه و محدوده خاصی هم مشخص نمی شود ‌.

ممکن است بگویند اقا مثلا شهرک صنعتی فلان باید برود. در همین حد فقط .

معمولا حالا وقتی راننده به ان شهر می رسد ، زنگ میزند به کسی که خریدار است و کالا را به او تحویل می دهد ولی مهم است که اسم ان فرد درست نوشته شده باشد . شما اسم مخاطب را می گویید مثلا اقای احمد عرفانی در ساری قرار است این بار را تحویل بگیرد اما شماره تماس ، شماره تماس تلفن اقای احمد عرفانی را نمی دهید ، چون هم ممکن است ان شرکت باربری بیاید شماره تماس را به کارخانه بدهد و همین که شما در بارنامه ای که قرار است به کارخانه بدهید.

اطلاعات را ممکن است به ان بدهید ، پس می ایید چه می کنید؟ چون بالاخره ان باربری ممکن است کارخانه را بشناسد و این اطلاعات را در اختیارش قرار دهد، و ما میخواهیم که همه چیز در کنترل خودمان باشد ، ما اینجا یک شماره تلفن دیگر از خودمان درج می کنیم ، معمولا هم همه ادمها دو تا سه خط دارند ، پس یک خط دیگر را بعنوان خط مشتری ما انجا وارد می کنیم .

از طرف دیگر هم خط فرستنده و ادرس فرستنده که میشه اسم و فامیل و مشخصات خود ما . یعنی می گویید شرکت باربری، فرستنده یا اطلاعات ارسال کننده را اسم و مشخصات شما را بزند چون ماشین را شما گرفتید ‌و گیرنده هم بزند ان خریدار اما شماره تلفن ان خریدار را دوباره شماره تلفن دیگه خودتان را ثبت کنید .‌

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

حالا اینجا اگر تامین کننده قصد دور زدن داشته باشد ، به هر علتی حالا از راننده هم اطلاعاتی بگیرد ، زنگ بزند به خریدار شما ، باز هم شما جواب می دهید . یعنی اولین مرحله این است که با خود شما مواجه می شود و می گوید اقای فلانی شما قرار نبود به مشتری زنگ بزنی؟ یعنی اینجا رودست میخورد و می فهمد که شما حواستان جمع است و دوم؛ کالا هم که رسید به مقصد ، راننده زنگ میزند به شما و شما میفهمید که رسیده، یعنی خیالتان جمع است و دیگر نیازی نیست زنگ بزنید و از راننده بپرسید که کالا رسیده یا نه. رسید انجا به مشتری زنگ میزنید که کالا رسیده بیا و تحویل بگیر .

یا اگر هر جا که مشتری در تحویل کالا عجله داشت که آقا کالای من چرا نرسیده یا کجاست ، شما میتوانید از راننده استعلام کالایتان را بگیرید ، پس این یک راه حل دیگری است .

یک راه حل دیگری که در جلوگیری از دور خوردن در فروش و صادرات وجود دارد ، من در ارسال کالا میخواهم از طریق شرکت های حمل متوسطی که وجود دارد ، استفاده کنم ، کالای من آنقدر کوچک نیست که بشود با اتوبوس یا تیپاکس یا امثال اینها ارسال بشود‌.

اگر بخواهم از طریق شرکت های حمل متوسطی که وجود دارند مثل همین کامیونت ها و شرکت های باربری که اصطلاحا چند تکه بار را با هم میزنند بعد یک جا میکنند و ارسال می کنند، استفاده کنم ، ببینید اکثر باربری های شرکت های مختلف باربری در شهرهای مختلف وجود دارند و این کار را میکنند ، باید با باربری خودتان تماس بگیرید و به او بگویید آقای فلانی من بار را برایتان میفرستم . بعد به شما میگویم که برای چه کسی بفرستی … زنگ میزنیم شرکت تامین کننده یا کارخانه کالا و میگویید کالا را به فلان شرکت باربری بفرستد ، ولی می گویید که کجا قرار است برود ، یعنی نهایت اطلاعاتی که به تامین کننده می دهید این است که این بار قرار است کجا برود ، و می گویید من همه هماهنگی ها را با شرکت باربری انجام دادم ، یعنی تامین کننده حتی اسم شهر را هم ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

کالا که رسید دست شرکت باربری ، اگر در یک شهری است که شما مدام از این شهر قرار است بار انتقال دهید مثل تهران ، می روید و آن شرکت باربری را یکی دوبار می بینید و با این شرکت باربری می بندید و میگویید که اقا مثلا من بارهایی که میفرستم نگاه کن یک وقت برچسبی ، ادرسی چیزی در ان نگذاشته باشند که به دست مشتری من برسد .

این را با او می بندید که لگر ما قرار است با هم کار کنیم پس اینطوری بایدیک مقداری به بارهای من حواست باشد و حالا یک پولی هم نهایتا دست کارگرها می دهی و آن کارگر را بعنوان ناظر خودت قرار می دهی و می گویی اقا تو هر بار میخواهی از طرف خودت بار بفرستی ، به آن نظارتی کن که این اتفاق نیفتد .

اگر همچین شرایطی هم نبود ، شما کالا که رسید انجا ، بعد که رسید به شرکت باربری می گویی اقا برای فلان جا بفرست و انجا بارنامه میکنی‌ و باز هم شماره تلفن تماسی که قرار است برای خریدار بزنی ، شماره خودتان است ، یعنی شماره خط دومتان را می دهید . فقط ادرس و مشخصات خریدار را در مقصد می دهید . چون بدانید همه کسانی که ممکن است به هر نحوی اطلاعات شما را داشته باشند می توانند یک جوری شما را دور بزنند و از منافع تان استفاده کنند.

اما موردی که وجود دارد این است که خود شرکت های تیپاکس و امثال اینها معمولا دفاتر پخش و توزیع دارند ، یک حالتی که می آیند در محل این بار را تحویل می گیرند، یک حالت دیگر هم اینکه از طریق دفاتر پخش و توزیع ، این کار را انجام می دهند و بار از انجا می رود ، شما باید با ان دفاتر پخش و توزیع هماهنگ میکنید که هر ادرسی که خواستید بزند و به تامین کننده ادرس نمی دهد ، ما اگر دیدید کالا با پست مستقیم باید ارسال شود ، اینجا مجبوریم مشخصات خریدار را به تامین کننده بدهیم ، غیر از تلفنش ، تا اینکه کالا برای مخاطبمان ارسال شود، تلفنشان هم بارها به شما گفتم، دو سه بار ، خط دومتان را می دهید ، این حالت راحت ترین حالتی است که شما می توانید دور خوردن در فروش و صادرات را مدیریت کنید رفتار تامین کنندتان را تا با کمترین چالش در جهت اینکه دور بخورید روبرو شوید .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه صادرات محصولات مختلف ایران، از مشاوره رایگان استفاده کنید:

مشاوره رایگان با کارشناسان صادرات

برای مشاوره رایگان سرمایه گذاری ، مهاجرت یا سفر به این کشور کافیست فرم زیر را تکمیل کنید:
  • هر آنچه فکر میکنید بهتر است در مورد خودتان و هدفی که برای این موضوع دارید به ما بفرمایید
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

1 thoughts on “دور خوردن در فروش و صادرات چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

  1. طلوعی :

    ما متاسفانه این مشکل را با مشتری عراقیمون خوردیم که بعد از اولین پارت که از ما خرید کرد خودشون اومدن ایران و مستقیم از تامین کننده ما خرید کردن و ما رو دور زدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *